viosimi kinitikotita 800

Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στην Πετρούπολη


Ως βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στην Πετρούπολη, ορίζουμε την βιώσιμη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών στο Αστικό και Περιαστικό Περιβάλλον της πόλης.

Δεν έχει απομείνει ούτε ένας δημότης που δεν έχει αγανακτήσει με τις συνθήκες μετακίνησης στις κεντρικές αρτηρίες της πόλης, με τα διπλοπαρκαρισμένα οχήμα, με την παντελή έλλειψη χώρων δωρεάν στάθμευσης, με τον ελλιπή σχεδιασμό κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς, με την ανύπαρκτη σχεδόν δημοτική και διαδημοτική συγκοινωνία, με την απουσία του Μετρό από την πόλη. Ανάμεσα στους «αγανακτισμένους» και όλοι, όσοι δημιουργούν με συμπεριφορές, αποφάσεις και παραλείψεις τους το χάος που ζούμε στην καθημερινότητα μας κατά την μετακίνηση στην πόλη.

  • Συμπολίτες μας που δεν υπολογίζουν διαβάσεις πεζών και σταθμεύουν ή διπλοπαρκουν σε όλο το μήκος της κεντρικής λεωφόρου.
  • Τράπεζες και supermarket που συνωστίζονται στο κέντρο της πόλης, αδιαφορώντας για το πώς θα εξυπηρετηθούν οι πελάτες τους.
  • Εμπορικές επιχειρήσεις που καταλαμβάνουν πεζοδρόμια, κλείνουν την πρασιά, πολλές φορές επεκτείνονται και στο οδόστρωμα.
  • Δημοτική αρχή, χωρίς πραγματικό όραμα για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής μας, αφού πρώτα πέτυχε να μην κατασκευαστεί σταθμός ΜΕΤΡΟ στην πόλη, τώρα καταθέτει σχέδια για την κατασκευή του μετά από 30 χρόνια.

Οι ευθύνες ανήκουν σε όλους μας, περισσότερο στις κυβερνήσεις που πέρασαν και στις πολιτικές που εφάρμοσαν και εφαρμόζουν ως σήμερα,  αλλά και στη διοίκηση του Δήμου και που δεν  κατάφερε ως δημοτική αρχή, να συντάξει ένα ρεαλιστικό σχέδιο, να επιβάλλει στα Υπουργεία ένα σύγχρονο σχεδιασμό για την πόλη, να κινητοποιήσει τους δημότες και να διεκδικήσει μαζί τους τις υποδομές της πόλης που μας αξίζει.

Έτσι έχει καταντήσει η πόλη,

Να μην έχει πεζοδρόμια για την  ελεύθερη κίνηση των δημοτών της,

Να μην διαθέτει υποδομές πρόσβασης ΑΜΕΑ ή οικογενειών με μικρά παιδιά, ούτε σε μία δημόσια υποδομή της πόλης.

Κανένα δημοτικό κτήριο δεν είναι προσβάσιμο με καροτσάκι ή  αναπηρικό αμαξίδιο.

Το άλσος της πόλης δεν έχει ούτε μία είσοδο φιλική στους συνανθρώπους μας με αναπηρίες ή σε οικογένειες με μικρά παιδιά στο καροτσάκι.

Οι αθλητικές εγκαταστάσεις απαγορεύουν στο σύνολο τους, την άσκηση αθλητικής δραστηριότητας από άτομα με κινητικά ή άλλα προβλήματα.

Τα σχολεία της πόλης δεν διαθέτουν ειδική πρόσβαση για ΑΜΕΑ, με αποτέλεσμα οι μαθητές ή να εντάσσονται σε τμήματα που φιλοξενούνται στον ισόγειο χώρο ή να αναγκάζονται να παραμένουν σε  «κατ΄ οίκον περιορισμό».

Να απαιτεί τη χρήση αυτοκινήτου για τη διαρκή  μετακίνηση των κατοίκων προς τα σχολεία, τις αθλητικές εγκαταστάσεις, τους δημόσιους χώρους. Ακόμα και τα εσωτερικά δρομολόγια στην πόλη μπορούν  να πραγματοποιηθούν πρακτικά μόνο με αυτοκίνητο, επιβαρύνοντας περαιτέρω την πόλη με χιλιάδες χιλιόμετρα κίνησης καθημερινά.

Να μην διαθέτει ούτε ένα δημοτικό χώρο στάθμευσης για τις ανάγκες της αγοράς και της ζωής επισκεπτών και δημοτών στην πόλη.

Να μη διαθέτει ειδικό χώρο στάθμευσης μεγάλων οχημάτων και να μην επιτηρεί κανείς τη στάθμευση των οχημάτων αυτών εντός της πόλης.

Να μη διαθέτει κατάλληλη συγκοινωνιακή σύνδεση με τους όμορους δήμους

Πέρα από όλα όσα βιώνουμε όλοι καθημερινά κατά τις μετακινήσεις μας στην πόλη, η απαράδεκτη αυτή κατάσταση εγκλωβίζει κάθε θετική πρωτοβουλία που μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη και εφαρμογή επιμέρους μέτρων βελτίωσης. Σημαντικές πρωτοβουλίες όπως αυτές που αναλαμβάνουν οι ποδηλάτες της πόλης δεν υποστηρίζονται ελλιπώς από τη Δημοτική αρχή, με αποτέλεσμα να έχουν δυσανάλογα μικρό αποτέλεσμα σε σχέση με τη δυναμική  των πρωτοβουλιών αυτών. Η πόλη παραμένει με μισό ποδηλατόδρομο, το άλσος από χώρος περιπάτου έχει μεταβληθεί σε χώρο παραβατικής συμπεριφοράς  λόγω έλλειψης φύλαξης, η πρόσβαση προς το βουνό είναι πρακτικά απαγορευτική καθώς δεν υπάρχουν κατάλληλα διαμορφωμένες είσοδοι.

Η πρόταση μας προβλέπει ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό με επιστημονικές μεθόδους και διεκδικητικό πλαίσιο. Οι συνιστώσες του σχεδιασμού μας είναι Κοινωνικές, Οικονομικές και Περιβαλλοντικές. Οι άξονες του σχεδιασμού που προτείνουμε αφορούν στην Εργασία, στην Ανεργία, στην Υγεία, στην Παιδεία, στην Κοινωνική Πολιτική, στον Πολιτισμό, στον Αθλητισμό, στο Περιβάλλον, στα Απορρίμματα, στη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου.

Αντιλαμβανόμαστε το «δρόμο» διαφορετικά από τη Δημοτική αρχή και τις άλλες παρατάξεις. Αντιλαμβανόμαστε το δρόμο ως «δημόσιο χώρο» στον οποίο κυκλοφορούν, άνθρωποι και μεταφορικά μέσα, αλλά και στον οποίο εξελίσσονται δράσεις, πολιτισμού, αθλητισμού, κοινωνικοποίησης. Η αντίληψη και ο σχεδιασμός του δρόμου ως αποκλειστικού χώρου κίνησης και στάθμευσης αυτοκινήτων οδηγεί σε λάθος μελέτες, σε λάθος σχεδιασμό και προβληματική υλοποίηση κάθε νέου έργου. Η αντίληψη αυτή μεγαλώνει το πρόβλημα, όσο περισσότερες επενδύσεις πραγματοποιούνται για τη λύση του.

Οι βασικές αρχές του Σχεδιασμού μας

Προώθηση χρήσης Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

  • Επαναπροσανατολισμός αστικής συγκοινωνίας
  • Ενδυνάμωση και ανασχεδιασμός Δημοτικής Συγκοινωνίας
  • Διέξοδοι προς ΜΕΤΡΟ με χρήση ΜΜΜ

Διευκόλυνση της κίνησης των πεζών

Για την μετακίνηση προς και από :

  • Το εμπορικό κέντρο
  • Τα κέντρα παροχής δημοτικών υπηρεσιών
  • Τους Αθλητικούς χώρους και τους χώρους πολιτισμού
  • Τους κοινόχρηστους χώρους
  • Τους χώρους πράσινου

Προώθηση της κίνησης με ποδήλατο

  • Ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων σε όλη την πόλη
  • Χρήση του ποδηλάτου ως μεταφορικό μέσο
  • Το ποδήλατο ως διασκέδαση και άθληση

 

Διευκόλυνση της κίνησης ειδικών ομάδων

Ελεύθερη κίνηση και πραγματική πρόσβαση σε όλους τους προορισμούς της πόλης από:

  • ΑΜΕΑ
  • Οικογένειες με μικρά παιδιά
  • Ηλικιωμένους

 

Οι προϋποθέσεις και το πλαίσιο εφαρμογής της πρότασης μας

Προϋποθέσεις σχεδιασμού

  • Δημιουργία κινήτρων για τον περιορισμό της κίνησης Ι.Χ.
  • Αναβάθμιση ΜΜΜ
  • Ανάπτυξη Αξιόπιστης υπηρεσίας Δημοτική Συγκοινωνίας
  • Δημιουργία Δικτύου Ποδηλατοδρόμων
  • Δημιουργία Πεζοδρόμων
  • Δια πλάτυνση υφιστάμενων πεζοδρομίων κεντρικής Λεωφόρου
  • Δημιουργία περιοχών και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας
  • Οργάνωση της Στάθμευσης

Πλαίσιο Σχεδιασμού

  • Έργα μικρού κόστους με άμεσο αποτέλεσμα
  • Έργα ανασχεδιασμού των ροών της πόλης με επιστημονικό σχεδιασμό
  • Δυναμική Διεκδίκηση για την άντληση πόρων από Κεντρική Κυβέρνηση και Περιφέρεια
  • Αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων της Ε.Ε. χωρίς ενοχές αλλά και χωρίς δουλείες
  • Άνοιγμα των στόχων και των επιδιώξεων στην κοινωνία της Πετρούπολης για κινηματικού χαρακτήρα διεκδικήσεις οι οποίες είναι οι πλέον αποτελεσματικές. Το ΜΕΤΡΟ στην πόλη δεν θα έρθει μόνο του.
  • Συμμετοχή των Δημοτών στον ανασχεδιασμό και όχι έργα Βιτρίνας ή τελευταίας στιγμής

 

Βασική μας επιδίωξη είναι η αντιστροφή  της κυκλοφοριακής πυραμίδας στην πόλη

Μπορούμε να αντιστρέψουμε σταδιακά την υφιστάμενη κατάσταση με επιστημονικό σχεδιασμό και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων

viosimi2

Βασικοί Στόχοι του Σχεδιασμού μας

Κίνηση πεζών και κίνηση ποδηλάτου

  • Κίνηση μαθητών προς τα σχολεία με Ασφάλεια με ανάπτυξη περιοχών ήπιας κυκλοφορίας και δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων από και προς όλα τα σχολεία της πόλης
  • Σχεδιασμένη κίνηση προς τους χώρους πολιτισμού και αθλητισμού.
  • Σχεδιασμένη κίνηση προς του κοινόχρηστους χώρους και προς τους χώρους πρασίνου
  • Κίνηση πεζών προς το εμπορικό κέντρο ως απολαυστική, ασφαλή βόλτα και όχι ως διαγωνισμό αναζήτησης θέσης parking
  • Ελεύθερες διαδρομές για αναπηρικά αμαξίδια και παιδικά καροτσάκια με πρόσβαση παντού
  • Ασφαλείς διαδρομές για οικογένειες με μικρά παιδιά με ενδιάμεσες στάσεις απασχόλησης
  • Ηχητικά σήματα και οπτικές ειδοποιήσεις στις κεντρικές διαβάσεις υψηλού κινδύνου για διευκόλυνση συμπολιτών με ειδικές ικανότητες και για τα παιδιά.
  • Ειδικές διαδρομές φιλικές προς τα δεσποζόμενα ζώα και τους ιδιοκτήτες τους με ασφάλεια για όλους

Κίνηση με μέσα μαζικής μεταφοράς

  • Προσανατολισμός των αστικών συγκοινωνιών προς σταθμούς μετεπιβίβασης και μείωση του έργου τους προς παραδοσιακούς προορισμούς. (Διαρκή σύνδεση με ΜΕΤΡΟ, Προαστιακό, Αττική Οδό, Εθνική Οδό, κλπ)
  • Προσανατολισμός σύνδεσης με ΜΜΜ γειτονικών περιοχών με στόχο η αγορά της Πετρούπολης να διευρυνθεί λειτουργικά και να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο εμπορικής κίνησης από την ευρύτερη περιοχή.
  • Ανάπτυξη αξιόπιστου δικτύου δημοτικής συγκοινωνίας με διαρκή σύνδεση όλων των προορισμών υψηλής ζήτησης ανάλογα με την εποχή, την ημέρα και την ώρα. Στόχος είναι να μειωθεί άμεσα η ανάγκη μετακίνησης με ΙΧ προς όλους τους προορισμούς κίνησης εντός της πόλης (ενδεικτικά: Σχολεία, Αθλητικούς χώρους, Χώρους Πολιτισμού, Χώρους Πράσινου, κ.α.)
  • Προσανατολισμός σύνδεσης της πόλης με το ποικίλο όρος, το Πάρκο Περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης Αντώνης Τρίτσης
  • Ανάπτυξη και ελεύθερη διάθεση εφαρμογών λογισμικού για την έγκαιρη ενημέρωση της κίνησης με ΜΜΜ εντός της πόλης αλλά και από την πόλη προς άλλους προορισμούς
  • Ανάπτυξη δικτύου στάθμευσης γύρω από τις βασικές αρτηρίες κίνησης ΜΜΜ

 

Ενδεικτικές δράσεις – πρωτοβουλίες και έργα για την επίτευξη του στόχου της Βιώσιμης Κινητικότητας

  • Πεζοδρόμηση μέρους της Κεντρικής Λεωφόρου , αύξηση του πεζόδρομου σε μεγάλο μέρος της Λεωφόρου
  • Πυκνή “έξυπνη” Δημοτική Συγκοινωνία διαρκώς προσαρμοζόμενη στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της πόλης
  • Σχεδιασμός όχι μόνο για την έξοδο από την πόλη αλλά και για την είσοδο προς την πόλη από γειτονικούς δήμους
  • Σύνδεση Γραμμικού Πάρκου, Πλατείας Ηρώ, Στρογγυλής Πλατείας, Άλσους, Πάρκου Κωνσταντινουπόλεως με σύστημα ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων ώστε οι δημότες να έχουν την ευχέρεια να χαίρονται την πόλη ποιο ελεύθερη από οχήματα.
  • Αναζήτηση ελεύθερων χώρων για ανάπτυξη δημοτικών χώρων στάθμευσης, δωρεάν  για λίγες ώρες και με τίμημα για περισσότερο χρόνο, ώστε και η αγορά να εξυπηρετηθεί αλλά και η πόλη να παραμείνει βιώσιμη.
  • Ανάπτυξη ειδικών ασφαλών προσβάσεων σε δημότες με ειδικές ικανότητες και γονείς με μικρά παιδιά σε όλη την πόλη και ιδιαίτερα σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους αλλά και στους χώρους μαζικού ενδιαφέροντος, (δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες, σχολεία, γυμναστήρια, κολυμβητήριο, θέατρο Πέτρας κλπ).
  • Επιστημονικός επανασχεδιασμός κυκλοφοριακών ροών σε όλη την πόλη. Παραδειγματικά: Η σύνδεση της Αττικής Οδού με την πόλη δεν αποτελεί σήμερα προϊόν σχεδιασμού με σημαντική κυκλοφοριακή επιβάρυνση περιοχών κατοικίας ή και περιοχών με υψηλή συγκέντρωση εκπαιδευτικών μονάδων.

Οι προτάσεις μας είναι ρεαλιστικές και ήδη εφαρμοσμένες σε εκατοντάδες πόλεις σε όλη την Ευρώπη. Δεν καταγγέλλουμε απλά την υφιστάμενη κατάσταση. Προτείνουμε λύσεις που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες πόλεις και αποδίδουν σημαντικά αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων στις πόλεις αυτές, συμβάλουν στην ασφάλεια και καλή διαβίωση των πολιτών. Δεν προτείνουμε μεγάλα έργα που δεν θα βρουν ποτέ χρηματοδότηση, προτείνουμε ανατρεπτικές παρεμβάσεις, χαμηλού κόστους. Μοναδική προϋπόθεση για την επιτυχία του σχεδιασμού  μας είναι, η κοινωνία της Πετρούπολης να διεκδικήσει μαζί μας την εφαρμογή του σχεδιασμού αυτού, να πιστέψει ότι μπορούμε διεκδικώντας να αναβαθμίσουμε τον τρόπο ζωής μας, όλοι μαζί.